“من با بسیاری از قهرمانان داستان­هایم همسو می‌شوم. بهترین نویسندگان تاریخ این جایزه را دریافت کرده‌اند.”

مصاحبه‌ی تلفنی با کازوئو ایشی گورو پس از اعلام رسمی نتیجه جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۷ در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۷. مصاحبه گر آقای آدام اسمیت، مسئول بخش علمی رسانه‌ای آکادمی نوبل می‌باشد.

متن مصاحبه

کازئو ایشی گورو: سلام آقای اسمیت. حال شما چطوره؟

آدام اسمیت: خیلی ممنون. ممنونیم از تماس شما. لطف کردید. تبریک بابت جایزه نوبل.

کازئو: بله بسیار متشکرم. متاسفم پشت خط موندید. با عرض پوزش اوضاع اینجا کاملاً آشفته است. ناگهان یه عالمه خبرگزاری زنگ زدند و صف کشیدن پشت خط تماس.

آدام: می توانم تصور کنم. پس باید روزتان به شکل غیر منتظره‌ای تغییر کرده باشد. شما از کجا خبردار شدید؟

کازوئو: خوب توی آشپزخونه نشسته بودم و برای دوستی ایمیل می‌نوشتم که تلفن زنگ خورد. و خبر اینجوری شروع شد که کاملاً قطعی نبود. ظاهراً افرادی به عنوان نمایندگان ادبی خبر اعلان را به صورت زنده دنبال می‌کردند. ظاهراً انتظارش رو نداشتند چون فقط منتظر بودند ببینند جایزه‌ی نوبل ادبیات امسال متعلق به چه کسی است. و پس از اعلان نهایی تلفن پشت تلفن بود که زنگ می‌خورد و هر بار بررسی می‌کردیم که آیا شوخی است یا خبر جعلی. اما بعد صحت خبر بیشتر و بیشتر تصدیق شد. وقتی بی بی سی خبر را اعلام کرد دیگه خبر را جدی گرفتم. راستش از اون لحظه به بعد حتی یک لحظه هم وقتم آزاد نشده، دقیقاً همه چیز از ساعت یازده شروع شد. غوغایی به پا شد و کلی آدم برای مصاحبه با من صف کشید.

آدام: پس الان وضعیت آرام­تر شده؟

کازوئو: نه نه فک کنم خیلی زمان ببرد که اوضاع آرامتر بشود. منظورم این است تا وقتی اوضاع اینطوری پیش می­رود همه چیز به شکل خنده داری باعث افتخار است. فکر کنم افتخارآمیزتر از جایزه نوبل جایزه‌ای وجود ندارد. بگذارید اینطور توضیح بدهم؛ بیشترین افتخار قضیه این است که آکادمی سوئدی با موفقیت قدمی فراتر از تعصبات سیاسی در انتخاب برنده این جایزه برداشته و فکر کنم این یکی از

 نادرترین موارد قابل احترام است که صحت انتخاب برنده‌ی جایزه‌ی نوبل از سوی عوام مردم در اقصی نقاط جهان مورد تایید باشد آن وقت حس افتخار دریافت چنین جایزه‌ای از سوی آکادمی نوبل جایگاه ویژه خود را تایید می­کند. و این خود به تنهایی هدفی والاست. در تمام این سال­ها آکادمی سوئد در مدیریت حفظ اصول ارزشمند، بسیار خوب عمل کرده است و دلیل دیگری که بسیار برای شخص خودم باعث افتخاره این است، همانطور که می دانید من با بسیاری از قهرمانان داستان­هایم همسو می‌شوم. بهترین نویسندگان تاریخ این جایزه را دریافت کرده‌اند یعنی درست یکسال پس از انتخاب باب دایلن که از ۱۳ سالگی یکی از قهرمانان من است. شاید حتی یکی از اسطوره­سازترین قهرمانان دنیای من.

آدام: چه مصاحبت جالبی!

کازوئو: بله دقیقاً. من می تونم نقش باب دایلن رو خیلی خوب بازی کنم اما الان برای شما این کارو نمی‌کنم.

آدام: ااا چه حیف! دوست داشتم ببینم. حداقل وقتی در دسامبر به استکهلم تشریف آوردید، این کارو انجام بدید.

کازوئو: حالا ببینم چی می­شود.

آدام: بریتانی در حال حاضر حال و هوای عجیبی دارد. آیا هم اکنون که این جایزه را دریافت کرده‌اید برای شما مفهوم خاصی دارد؟

کازوئو: البته که دارد. یعنی راستش درست پیش از تماس شما داشتم متن کوتاهی برای خبرگزاری ها می‌نوشتم و پیش خودم فکر می‌کردم من توی سه خط چه می توانم بگویم. چون زمان بندی شایسته برای من حائز اهمیت است. حس می‌کنم حدوداً ۶۳ ساله هستم و دورانی را به خاطر نمی‌آورم که از ارزش خودمان در دنیای غربی بسیار نامطمئن بوده باشیم. می دانید من فکر می‌کنم ما داریم دوران بسیار نامطمئنی نسبت به ارزش‌های خود و مدیریت آن را سپری می‌کنیم. مردم دیگر احساس امنیت ندارند. پس حداقل امیدوارم چیزهایی مثل جایزه نوبل بتواند تا حدی در بهبود اوضاع مثبت جهان و به ارزش‌های والا در دنیا کمک کند.

آدام: گمان می‌کنم تا به امروز هر مطلبی که نوشته‌اید جورایی پرسش راجع به جایگاه خود در دنیا، ارتباط ما با یکدیگر و ارتباط­مان به دنیا مربوط می‌شود. شاید این یکی از برترین تم­هایی است که در نوشته‌های شما مطرح می‌شود.

 درست است؟

کازوئو: بله البته. یعنی فکر کنم اگر بحث را بیش از این بسط دهم، شاید یکی از مواردی که همیشه من را تحت تاثیر قرار داده این است که ما چطور می‌توانیم در آن واحد هم در دنیای بزرگ زندگی کنیم هم در دنیای کوچک چون عرصه‌ای شخصی داریم که باید در آن حیطه تلاش کنیم و عشق بورزیم. اما حتی همین عرصه‌ی محدود باز به ناچار با دنیایی بزرگتر در تصادم هست، دنیایی که سیاست یا حتی جهان هولناک بتواند بر آن غالب باشد. من همیشه به چنین مبحثی علاقه داشتم. ما همزمان در دنیای بزرگ و در دنیای کوچک زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم خود یا دیگری را فراموش کنیم.

آدام: سپاسگزارم. فکر کنم بهتر است روز دیگر راجع به این مسئله صحبت کنیم.

کازوئو: بله.

آدام: در حال حاضر باید آماده شوید که با صف طویلی از خبرگزاری‌ها مواجه شوید. فقط یک سوال دیگر: چه احساسی دارید در برابر سیل عظیم توجهی که ناگهان به سمت شما سرازیر خواهد شد؟

کازوئو: خوب فکر کنم… حس مثبتی دارم. یعنی حسش کمی با آشفتگی همراه است چون امروز صبح با حالتی از خواب برخواستم انگار که امروز قرار است روزی متفاوت از تمام روزهای عادی زندگی­ام باشد. خیلی خوب است که روزنامه­ها و رسانه‌ها توجهی جدی‌تر به جایزه نوبل ادبیات نشان می‌دهند. همیشه محتاطم نسبت به روزی که فردی برنده جایزه نوبل ادبیات شود و هیچ کس چندان علاقه‌ای نشان ندهد. این علامت خطری است مبنی بر اینکه بلایی بر سر این دنیا آمده است.

آدام: روزی که ادبیات را در آن روز خاص جشن بگیریم روز خوبی است.

کازوئو: بله و به نظرم ادبیات پدیده‌ی شگفت انگیزی است. البته گاهی هم می‌تواند مضر باشد. اما به نظرم جایزه نوبل ادبیات به این دلیل به وجود آمده است که منفعت این پدیده را تضمین نماید.

آدام: بسیار عالی. بسیار متشکریم و منتظر دیدارتان در ماه دسامبر در استکهلم هستیم.

کازوئو: بله من هم چشم انتظار دیدارتان هستم. از تماس­تان بسیار سپاسگزارم آقای اسمیت. ■

———————————-

خانه داستان چوک، با دورهای داستان نویسی، ویراستاری، نقد ادبی و کارگاه ترجمه داستان

www.khanehdastan.ir

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

 www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌های ادبیات داستانی چوک

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام خانه داستان چوک

https://telegram.me/chookasosiation

شبکه تلگرام خانه ویراستاران چوک

https://t.me/virastaranchook

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

 www.chouk.ir/ava-va-nama.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

 www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

 http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعالیت های روزانه، هفتگی، ماهیانه، فصلی و سالیانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

نگاهی تازه به صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3979-2013-05-08-08-10-05.html

بحران مخاطب در شعر امروز /نویسنده: دکتر کاووس حسنلی

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3981-2013-05-08-08-20-43.html

بررسی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی/ اکبر صحرایی

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3980-2013-05-08-08-16-49.html

نقد سمفونی قورباغه ها نویسنده کرم رضا تاجمهر/ ایوب بهرام/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3992-2013-05-11-07-11-19.html

تولستوی از نگاه خود و معاصرانش/ فخرالدین احمدی سوادکوهی/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3993-2013-05-12-04-25-24.html

انگولک ادبی «چند راه برای آن که خود را نویسنده ای حرفه ای جلوه دهید» مهدی رضایی/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4010-2013-05-12-11-10-35.html

درباره‌ی کتاب «بازمانده روز» نوشته‌ی «کازوئو ایشی‌گورو»

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4024-2013-05-14-04-14-28.html

گفت‌وگوی اختصاصی با آلن دو باتن/به احساساتمان خیانت می‌کنیم/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4025-2013-05-14-04-24-08.html

معرفی بسیار کوچک (زندگی جای دیگری است) اثر میلان کوندرا/فخرالدین احمدی سوادکوهی/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4073-2013-05-16-12-02-45.html

گفت‌وگوی اختصاصی با «اریک امانوئل اشمیت»؛ نویسنده‌ و نمایشنامه‌نویس فرانسوی/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4027-2013-05-14-04-28-08.html

گفت‌وگوی اختصاصی با «املی نوتومب»؛ نویسنده‌ی فرانسوی/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4028-2013-05-14-04-29-44.html

نگاهی به دنیای داستانی پل آستر/چشم‌های نافذ آقای آستر/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4029-2013-05-14-04-31-19.html

مقاله‌ی «ماگارت آتوود» درباره زندگی و آثار «آلیس مونرو»، نویسنده‌ی کانادایی/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4030-2013-05-14-04-33-36.html

نامه نگاری های ارنست همینگوی با اسکات فیتزجرالد/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4031-2013-05-14-04-35-11.html

نگاهی به نامه نگاری‌های ارنست همینگوی با شروود اندرسون/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4032-2013-05-14-04-36-56.html

نگاهی به نامه نگاری‌های ارنست همینگوی با جان دوس‌پاسوس/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4033-2013-05-14-04-38-36.html

زندگی «جی‌.دی. سلینجر» از نگاه‌ زن‌های تاثیرگذار زندگی او/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4034-2013-05-14-04-40-50.html

درباره‌ی رمان «آزادی»؛ نوشته‌ی جاناتان فرنزن/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4035-2013-05-14-04-44-07.html

مارسل پروست به روایت ادموند وایت/ سعید کمالی دهقان

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4036-2013-05-14-04-46-31.html

اندر حکایت ناشران خونخوار…/ مهدی رضایی/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4126-2013-05-27-10-21-40.html

آشنایی با اصطلاحات ادبی

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4037-2013-05-14-04-48-58.html

ادبیات فارسی از ایران تا هند

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4038-2013-05-14-04-50-42.html

نگاهی تاریخی به مضامین و اسلوبهای شعر شیعی در ادب اندلس

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/4040-2013-05-14-04-56-47.html

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها